Heklede lyslykter til påske?



Til påske tenner vi kanskje lys? Jeg har samlet på syltetøyglass i to størrelser - en av type middels høy (fra Rema med sølvfarget lokk) og en av type liten (fra Nora med rødrutet lokk).

Her har jeg heklet trekk til syltetøyglassene - og brukt dem som lyslykter - med telys som brenner lunt.

Jeg lette litt rundt på ulike blogger etter enkle, men dekorative lykter, og fant ut at fastmasker og staver så pent ut.

Jeg har brukt Abuelita Worsted Merino, og heklekrok nr 5. Jeg gjorde det fordi jeg hadde noen garnrester liggende - jeg ser ikke noen grunn til å bruke ullgarn for dette prosjektet. Jeg tror at det er penere med garn i lys farge enn mørk, men til påske må man ha både gult, grønt og orange.

Her er hvordan jeg gikk frem.

Jeg startet med å legge opp luftmasker. For det lille glasset la jeg opp rundt 28 masker (for det middels store 30 masker).
Deretter laget jeg en sirkel - med en kjedemaske, og satte i gang med å hekle fastmasker - mens jeg fordelt på 2 omganger økte til rundt 40 masker (nærmere 44 for det middels store glasset).

Jeg syntes det ble penest med 3 omganger fastmasker, her er ringen jeg har lagt oppå bunnen på det lille glasset.
Da var det klart for å lage et hullmønster, med staver. Jeg startet med en luftmaske og rett over i stav. Her er en video fra drops som viser hvordan man hekler staver.

Jeg hoppet over en fastmaske i staven - dvs. to fastmasker ble "erstattet" med en stav. Da ble det et hull for hver stav.
Da jeg var ferdig med en omgang med staver, heklet jeg bare videre (ikke noe kjedemaske for første rad) - dvs bare spiralet meg oppover med staver.
Slik så det ut når jeg hadde heklet noen omganger med staver.



Da jeg hadde heklet 8 omganger med staver (10 omganger for det middels store glasset) var jeg kommet opp til delen av glasset er man skrur på et lokk.

Da heklet jeg fastmasker. Da skulle jeg ha heklet to fastmasker i mellom hver stav, men jeg heklet noen ganger to og noen ganger en, slik at jeg fikk ca 25 masker (ca 28 for det middels glasset). Jeg syntes det ble finest når denne siste kanten sitter ganske stramt rundt glasset - jeg prøvde meg frem og det var slik at jeg nesten ikke fikk trekket på glasset når jeg var fornøyd med maskeantallet. Det er mulig å hekle litt flere masker i første fastmaskeomgang og så minke litt til andre fastmaskeomgang (når man ser hvor stramt dette blir ved å prøve på glasset).


Jeg fortsatte med fastmasker til jeg hadde heklet totalt 3-4 omganger for det lille glasset (og 4-5 for det middel store) - og avsluttet med en kjedemaske.




Da er det bare å sette i gang! Jeg brukte en drøy halvtime på et trekk (det tar litt tid å prøve seg frem på masketallet undervis). Og, husk å være forsiktig med telys i kombinasjon med garn - trekket bør  ikke gå høyere enn glasset! God fornøyelse!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Temperatur-årsteppe

Strikkepinnemappe