Utstilling i Dora (Trondheim) - og pi

Forrige helg var jeg på utstilling i Dora. Det blir en spesiell stemning med kalde murvegger og svært høyt under taket. Frem til 28.mars kan du se to utstillinger i Dora.

«Slaveri, svartarbeid og kvinnefrigjøring - historien om Midt-Norsk tekstilproduksjon», er en historisk utstilling - bildet er fra dette (ja, dette er hele utstillingen). Der kan du høre om (den til dels ikke-eksisterende?) tekstilindustien i Midt-Norge (to bilde-foredrag som går automatisk og du bare kan sitte ned og høre på), du kan se en utstilling av symaskiner og bilder fra tekstilindustri/produksjon/etc. Jeg likte godt et bilde med stoffprøver fra ca 1800 fra Trondhjem tukthus. Du kan lese litt om utstillingen fra Arkivsentrets www-sider

Samtidig går det en kunstutsillling med tittel "MULTI::::VERS", med kunstnerne Beret Aksnes, Karin Aurora Lindell, Anne Knutsen og praksisforsker Guri Marie Steinsvik. Som statistiker/matematiker likte jeg spesielt to av arbeidene til Aksnes - der hun la fokus på tallet pi. På sort filt (?) hadde hun pent ordnet små sirkler i 10 farger - en farge for hvert siffer 0-9, og rekkefølgen på sirklene var sifferene i tallet pi (ja, de første sifferene, jeg er litt usikker på hvor mange siffer som var med, men tror det var de 240 x 122=29768 første - mange fargede prikker det ble...). Jeg tok ikke bildet av arbeidene tror det ene av dem er det som du ser på første side av denne pdf-filen.

Tja, er pi så spesiell da? Det er en fin animasjon på Wikipedia-siden om pi der vi får se at pi er forholdet mellom omkrets og diameter til en sirkel. Innen temaet pi kan vi finne noe så eksotisk som at Kate Bush synger en mengde siffer i pi i sangen "Pi" på albumet Aerial fra 2005, gå til YouTube og hør sangen. I går 3/14 (14.mars) var en slags pi-dag, men man venter også veldig på "3/14/15 at 9:26:53.589" og facebookgruppen for dette eventet har allerede over 138 tusen medlemmer:-)

Nei, nok om pi, tror jeg må sy sammen noen kvadrater jeg - sirkler blir for vanskelig for meg:-)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Heklede lyslykter til påske?

Temperatur-årsteppe

Strikkepinnemappe