LINVEST FOR SENSOMMEREN

Jeg blir så inspirert når jeg kan sitte stille og rolig - med god musikk på øret - og bla og lese i alle de vakre strikke- og hekleoppskriftene til DROPS. Jeg får se bilder, lese hele oppskriften, og jeg står helt fritt til å bruke akkurat det garnet jeg vil. Dette er helt 2011: tilgjengelighet, frihet og kommenterbarhet. Jeg har nå lagt inn kommentarer på ting jeg synes er uklart/galt/mangler i oppskriftene til de strikke/hekle-tingene jeg har laget - og håper at flere enn meg også kan gjøre det! Jeg vil veldig gjerne få med meg smarte løsninger eller mindre endringer - eller korreksjon av feil!

Så til linvesten! Oppskriften finner du her. Det var litt festlig at man strikket fra toppen og ned, forstykker og bakstykke for seg - og så møttes forstykkene og bakstykket under armene. Lingarnet var noe vanskelig å jobbe med - det rullet seg opp og burde egentlig vært puttet i en krukke eller bolle for ikke å røre for mye på seg. Det røytet også litt, så ikke ta på sort genser hvis du vil stikke med lyst lingar...

Så langt alt vel, men det er en ting som jeg lurer på om burde vært løst på en annen måte. Som du ser på bildene av vestoppskriften på DROPS så holder modellen i forstykkene. Hvorfor gjør hun det? Vel, trolig for å hindre forstykkene i å rulle seg noe skrekkelig... Jeg vil anbefale en endring på mønsteret. En mulighet er å strikke rillekant (4 masker ca) både rundt armhullene og på forstykkene, og også øverst på bakstykket. Det må man gjøre helt fra starten. Vel, siden jeg ikke innså dette problemet før etter en stund gikk jeg heller for "hekle rundt for å stabilisere" som en løsning. Jeg har heklet 2 omganger fastmasker rundt ermene (først fra retten og så fra vrangen så det blir mer stabilt) og 3 omganger med fastmasker rundt fra nederst på venstre forstykke bak hals og til nederest på høyre forstykke (start fra retten slik at siste omgang blir fra retten). Du kan jo se selv om det ble bra. Jeg vil også anbefale elastisk avfelling (som du kan se på DROPS video) og da gikk det fint uten mye rulling nederst på vesten (evt. kunne jeg jo heklet fastmasker der også). En ting til, jeg laget vesten litt for lang - mener jeg - jeg strikket visst litt løsere enn anbefalt strikkefasthet og fulgte antallet anbefalte omganger. Jeg har ikke fått brukt vesten så mye ennå - men det håper jeg å gjøre! Happy knitting!

Kommentarer

Nydelig vest! Selv har jeg kikka på oppskriftene på Drops, og bare nyta synet av alt det flotte der. Savner å strikke, og regner med det blir litt mer av det når høsten kommer. Blir litt for varmt å strikke med ullgarn, som er min favoritt, når det er såpass varmt enda. Litt søm framover er målet, så blir det litt strikk etterhvert. Ønsker deg en fortsatt god sommer :o)
Laila
Hege LH sa…
Dette ble jo virkelig lekkert! Fin løsning med heklekanter, ser helt proft ut. :-)

Populære innlegg fra denne bloggen

Heklede lyslykter til påske?

Temperatur-årsteppe

Strikkepinnemappe